Egy kellemesen végigszundított éjszaka csak azok számára bír különleges jelentőséggel, akik tapasztalták hiányát. Napjainkra az álmatlanság csaknem népbetegséggé nőtte ki magát: mindenki küzd vele legalább egyszer életében. Ezerféle gyógymód és terápia kúrálja, sok esetben azonban a kulcs édes álmainkhoz a mi kezünkben van. Egyszerű életmódváltással és tudatossággal akár gyógyszerek nélkül is megelőzhető.

Az Ezeregyéjszaka meséiben Seherezádé titokzatos történeteivel kúrálta a rossz alvó királyt. Sokak szerint képzeletbeli kerítésen átugráló bárányok segítenek, az orvos teát és enyhe altatót javasol. De mit tehetünk mi magunk az álmatlanság ellen?

A táplálkozás is befolyásolja az alvást

Nem hiába szól így a közismert rigmus: az vagy, amit megeszel. Helytelen táplálkozás és életmód könnyen negatívan befolyásolhatja a bioritmusunkat. A napi koffeinbevitelt csökkenthetjük, ha helyette nagy mennyiségű (lét liter) ásványvizet iszunk, és ügyelünk arra, hogy mindig ugyanabban a napszakban étkezzünk. Az esti órákban ne fogyasszunk csokoládét, süteményt, mert a cukor élénkít, és nagy mennyiségben éber állapotot idézhet elő, ami álmatlansághoz vezethet.

Állandóan jár az agyad? 

A szervezetünkbe vitt anyagok káros hatásai mellett pszichénk is többszörös túlterheltségnek van kitéve: hatalmas információtenger éri, és a rohanó mindennapokban nehéz kikapcsolni. Igyekezzünk este nyolc után kerülni minden stimuláló hatást: félretenni laptopot, mobiltelefont, de sporttevékenységet is! Legyen ez a pár óra a lazításé egy kellemes könyv vagy film mellett, töltsük a családunkkal, párunkkal, vagy hívjunk fel egy barátot, teremtsünk alkalmat az aznapi stressz kibeszélésére! A szóbeli kommunikáció mellett hasznos lehet egy meditációs technika rendszeres alkalmazása, vagy vallásos családokban a közösen elmondott ima. A cél: eltenni a gondokat másnapra, és megengedni magunknak, hogy aznap békésen aludjunk.

Kerüld az erős fényt!

Ha éjjel felébredünk, vagy már több órája álmatlanul forgolódunk, semmi esetre sem szabad az órát figyelni! Érdemes a fal felé fordítani vagy betenni az ágy alá: a ketyegő percek csak feszültebbé tesznek ahelyett, hogy ellazítanának. Ha már tizenöt perce fenn vagyunk, semmiképp ne maradjunk fekve: az ágy alvásra való, és ezt jobb így rögzítenie agyunknak. Keljünk fel, és olvasással, halk tévézéssel töltsük az időt a szomszédos helyiségben! Ilyenkor kerüljük az éles fényt, mert az a melatonin nevű hormont termeli agyunkban, mely az alvást szabályozza. Maradjunk tompa, sejtelmes világításban és próbáljuk kizárni fejünkből a tudatot, hogy aludnunk kéne! Képzeljük, hogy nappal van, de arra ügyeljünk, hogy semmi olyan tevékenységet ne végezzünk, ami élénkít vagy stimulál!

Seherezádé meséinek altató titkát mind a mai napig homály fedi. Kellő önismerettel és ügyes praktikával azonban biztosíthatjuk éjjeli nyugalmunkat bárány és varázsszőnyeg nélkül is.