Megnyitott Európa egyik legszebb karácsonyi vására: csodás fotókat mutatunk


Hogyan válasszunk gyermekünk számára felvételi előkészítőt? – Interjú Horváth Katalinnal
Ezekben a napokban zárul a jelentkezés a gimnáziumi felvételi előkészítőkre. Az egyre bővülő kínálatban nem könnyű eligazodni, a szülőkben pedig rengeteg kérdés felmerül a különféle tájékoztatókat böngészve. Lényeges, hogy a középiskolába felvételiző diák minőségi oktatást kapjon, és az sem mellékes szempont, hogy az órákat a zsúfolt mindennapokba be tudja illeszteni. Talán pont ezért egyre népszerűbbek az online foglalkozások is. A Középiskolai Felvételi Előkészítő Központ oktatási igazgatója, Horváth Katalin hasznos tanácsokkal segít a választásban.
– Sok szülőb bizonytalan: vajon jó döntés-e a gyermeket 6 illetve 8 osztályos gimnáziumba íratni. Mit tapasztal, milyen típusú diákoknak valók leginkább ezek a gimnáziumok?
– A 6 és 8 osztályos gimnáziumokat azoknak a gyerekeknek érdemes választani, akik kicsit terhelhetőbbek, ambiciózusabbak, mint a kortársaik. Lehet, hogy már határozott elképzeléseik vannak arról, hogy milyen foglalkozást szeretnének majd felnőttként választani és céltudatosak. Nehéz bekerülni ezekbe az intézményekbe, viszont megfelelő felkészüléssel meg lehet ugrani a felvételi vizsgákat.
– Sokakban felmerül a kérdés, hogy magántanárt vagy előkészítőt válasszanak inkább. Mi szól az előkészítők mellett?
– Az előkészítőre olyan tanulókkal járnak, akiknek a céljaik azonosak, bekerülni egy jó gimnáziumba. Ez motiválja a gyermeket, emiatt jobban akar majd teljesíteni. Csoportban megtudja, milyen képességei vannak a többieknek, neki miben kell még fejlődnie.
– A bőség zavarával küzdünk. Milyen szempontok szerint válasszunk felvételi előkészítőt?
– Sokszor a gyerekek hétközben külön elfoglaltságokra járnak, amelyek rengeteg idejüket elveszik. Így célszerű hétvégi tanfolyamot választani. Lehet, hogy egy ideig fel kell kelniük reggel, de letudják szombat délelőtt az előkészítőt, és ott van szabadon a hétvége fennmaradó része. Mindemellett azt gondolom, hogy a különböző felvételi előkészítő kurzusoknál érdemes a kínálatot végignézni, mert nem mindegy, hogy valaki megoldatja a korábbi feladatlapokat – amit otthon is tud gyakorolni a gyerek – vagy például egy felkészült, modern csapat szervezi az előkészítőket.
– A COVID óta egyre népszerűbbek az online, sőt videós foglalkozások. Ön szerint ezek is lehetnek olyan hatékonyak, mint a személyes találkozók?
– A megfelelően kialakított online foglalkozások lehetnek hatékonyak. Abban nem hiszek, hogy elkészítenek egy magyarázó videót, és azt adják el a szülőknek, gyerekeknek. Abban hiszek, ahogy nálunk is zajlanak az online előkészítő foglalkozások. A tanár ott van élőben a vonal másik végén, és szükség esetén tud segíteni. Jelen van élőben és magyaráz. Megteremtjük a tantermi körülményeket, csak ezt mindenki a saját otthona kényelméből élvezheti.
– A választásnál az is szempont, hogy mikor vannak az órák, hisz nehéz a szülőknek a sok tanulás és különóra, sport mellé bepréselni még az előkészítőt. Vannak olyanok, akik nem szeretnének a hétvégből már plusz foglalkozásra időt áldozni. Említette már, hogy Ön a hétvégi előkészítőt javasolná. Mi szól még mellette?
– Határozottan a hétvégi felkészítők mellett vagyok. Pont a leterheltség miatt, amit Ön is említ a kérdésben. Az iskolai nap végeztével megy a gyermek sportolni, zeneiskolába, művészeti foglalkozásra, korrepetálásra. Ilyen szoros menetrendbe nagyon nehéz beilleszteni a felvételi előkészítőt is, ami azonban nagyon fontos a gyerekek számára. Az iskola nem készíti fel őket. Inkább a hétvégéből áldozzanak fel valamennyit, ez úgyis csak rövid ideig tart. És utána még mindig tud pihenni gyermek.
– A felkészítőkön mikre helyezik a hangsúlyt? A tananyagot ismétlik át, típusfeladatokat oldanak meg, vagy pluszt tanítanak?
– Mindhármat egyszerre, kombinálva ezeket. Egy felvételi előkészítőnek nem feladata a korrepetálás, azonban ha kérdés merül fel a gyermek részéről, akkor azt a tanárnak tudnia kell elmagyarázni. Fontos az elmélet pontos ismerete is. A pluszt azzal adjuk, hogy a típusfeladatok mellett belecsempészünk a feladatsorokba egy-egy versenyfeladatot is. Ezeken is kell gondolkodni, segítünk a megfelelő logika kialakításában. De természetesen a legnagyobb hangsúlyt a típusfeladatokra fektetjük, mert ezekkel az iskolában nem igazán találkoznak.
– Ha szükséges, a diákok kaphatnak extra segítséget az előkészítőkön?
– Természetesen. Már az is extra segítség, hogy olyan tanulókat is fogadunk, akik esetleg valamilyen tanulási zavarral, nehézséggel küzdenek. De nálunk próbafelvételi írására is van lehetőség, így tudják, miben és mennyit kell még fejlődni.
– Csak a kitűnő, vagy az azt megközelítő tanulóknak ajánlaná az előkészítőt, netán egy kurzust elvégezve azok is labdába rúghatnak majd a felvételin, akik inkább 4-es tanulók?
– Egyáltalán nem csak kitűnő- vagy kiemelkedően jó tanulóknak ajánljuk az előkészítőt. Miért ne próbálhatna bekerülni egy nyolcosztályos vagy hatosztályos gimnáziumba egy négyes tanuló? Nekik is ugyanazokat a praktikákat kell elsajátítaniuk. Ráadásul élete első vizsgahelyzetében lehet, hogy egy nem kitűnő tanuló gyermek jobban teljesít, mint az amúgy az iskolában ügyesebb társai. Sosem lehet tudni, hogy a stresszhelyzet mit vált ki a gyerekből.
– Mit tanácsol, szülőként hogyan segíthetünk a gyerekünknek?
– Ne stresszeljük őket, és ne mondogassuk azt, hogy ezen most rengeteg dolog múlik. Egyrészt maradhat az eddigi iskolájában, ha nem úgy sikerül ez a felvételi, másrészt ez az első ilyen helyzet az életében. Ne legyen elvárás, hogy tökéletesen teljesítsen. A jövője még nem ezen múlik.
Érdemes megnézi aktuális információkért a Középiskolai Felvételi Előkészítő Központ Facebook-oldalát is!