
Csak felkészülten érdemes felvilágosítani – Kriston Andrea a kamaszokról
Nincs szülő, aki ne aggódna tizenéves csemetéjéért, és nincs zavarban, amikor kényes témáról kell beszélgetni vele. Miért olyan nehéz a jó felvilágosítás? Mikor legyen az első alkalom? Mitől érik nővé a kislány, férfivá a fiú? Mit kell tudnunk a fiatal lányokra oly veszélyes HPV-vírus lelki okairól? Cikkünkben Kriston Andrea intim torna trénert faggattuk a tinédzserek szexuális egészségmegőrzéséről és a méltó párkapcsolatról.
Kriston Andrea intim torna tréner és egykori testnevelés-tanár nevét ma már országszerte ismerik férfiak és nők, azt azonban kevesebben tudják, hogy a tizenévesek körében is kezd egyre népszerűbbé válni a Kriston módszer kamaszoknak összeállított prevenciós programja.
A tréner kulcsszerepe
– Miért adhat többet egy képzett tréner a kamasznak más szakembereknél, például a védőnőnél, a biológiatanárnál?
– Úgy veszem észre, a kamaszok nagyon nyitottak a témára, de nehéz őket tanítani. Egy tini szereti „kipróbálni” a tanárt, zavarba hozni olyan témákkal, melyről egy felnőtt is „szemérmesen” gondolkodik. Ezért fontos a pedagógust is „átmosni” annak érdekében, hogy képessé váljon társadalmi tabutémák oktatására. Olyan szakemberekre van szükség, akik maguk is végigmentek azon a szexuális önismereti folyamaton, melynek során feldolgozták szexualitásukkal kapcsolatos szorongásaikat és bűntudatukat.
Mély érzelmek kerülnek felszínre
– Hogyan zajlik egy KIT-féle egészségnevelő óra?
– A foglalkozás sosem interaktív jellegű, hisz a kamaszoknak kínos kérdezni, ám utána négyszemközt beszélgetek velük. Fiúknak-lányoknak külön tartunk órát. A bevezető alatt a gyerek „lecsápolja” a tanárt, mennyire könnyed és szórakoztató, itt lesz jelentősége a tréner nyitottságának és lelki érettségének. Fontos a humor, hisz húsbavágó témák kerülhetnek elő. Fontos a tanár személyisége is, szükség van egy nagyon jó kapcsolatra vele, hogy a diákok fogadni tudják a tudattalanjukra ható tanítási folyamatokat. Ezért sosem direkt tanítom őket, folyamatosan megy a sztorizgatás.
Megfélemlítés helyet alapos testi és lelki felkészítés
– Ha már a sztorizgatásnál tartunk: milyen sarkalatos témák, problémák kerülhetnek elő?
– A programnak csak az egyik része a lelki tréning, itt előtérbe kerül a párkapcsolat, a méltó szexualitás, a fogamzásgátlás témája. Rengeteg fiatal él bűntudattal, mert a környezete megszégyenítette mondjuk maszturbálás miatt, a lányoknál sarkalatos téma a szüzesség elvesztése, fiúknál a libidó problémája. Megtanítom nekik, hogy nem kell emiatt lelkifurdalást érezniük, lehet ezt egészséges irányba terelni.
– A fogamzásgátlás témája még napjainkban is kritikus téma?
– Meglepő, de igen. Az óvszerhasználattal kapcsolatban eléggé meg vannak tévesztve a fiatalok: tisztában vannak azzal, hogy lehet kapni, de nem tudják használni. Így a kudarc elkerülése végett egyszerűbb, ha a lány szed tablettát, vagy kockáztatja, hogy teherbe esik. Mindkét nemnek szüksége van egy belső stabilitásra ahhoz, hogy intenzívebben és örömmel élhesse meg a szexualitást. A lányoknak, hogy ne azért bújjanak ágyba valakivel, hogy elfogadják őket. A fiúknak pedig, hogy tiszteljék a lányt annyira, hogy nem kergetik bele méltatlan helyzetekbe, illetve méltósággal fogadják a visszautasítást is. Így juthatnak el aztán a méltó párkapcsolatig, ami nem kényszerből vagy félelemből történik. Ez az a kérdéskör, amit körbejárunk a nemi szerepek mellett.
– Ezek a szerepek mennyire felelnek meg a társadalmilag „elvárt” sztereotípiáknak?
– Ez egyáltalán nem a feléjük irányuló elvárásokat jelenti, inkább a köztük lévő együttműködésre, a későbbi sikeres párkapcsolatra fókuszál. Fontos, hogy megtanulják, haladhatnak a saját tempójukban, nem kell másokhoz hasonlítaniuk, ha például az első szexuális élményről vagy szerelemről van szó. Amikor szerepekről beszélek, akkor például arra gondolok, hogy a fiúknak elmondom: nem a cigitől lesznek igazi férfiak, hanem attól hogy udvariasak, figyelnek a lányokra, lovagként viselkednek, tudnak kezdeményezni, felelősek a tetteikért, és rendelkeznek önkontrollal. A lányok pedig nyitottak, bátorítják őket, kedvesen reagálnak, a szemükbe néznek, és vállalják az udvarias visszautasítást is. Egy öntudatos férfi helyén van a szerepkörében, és ez a viselkedésén is meglátszik, így tud mellette a nő is nőként működni.
– Említetted a saját tempót. Hogyan közelítesz a szüzesség elvesztése témakörhöz? Ez azért egy veszélyes téma, ha nem ismered a kamasz családi, vallási hátterét, stb…
– Úgy gondolom, sok egészségnevelő óra hibája, hogy megfélemlít, ugyanis úgy gondolják, így egyszerűbben elkerülik a nem kívánt terhességet vagy bizonyos fertőzéseket. Ezért sok lány szorong a szüzessége elvesztése miatt, melyre még a család vagy a vallás is rátesz egy lapáttal. Ezek a traumák azonban a későbbiekben súlyos önértékelési, majd egészségügyi gondokhoz vezethetnek.
– Milyen súlyos tüneteket képes produkálni a szervezet egy ilyen trauma hatására?
– Elég csak a rettegett HPV-vírusra gondolnunk. Amikor egy lány nem képes megvédeni az intim határait egy párkapcsolatban, fizikailag és lelkileg egy olyan helyzetet tart fenn, ahol az érzelmei sérülnek. Így kialakul egy sértett állapot, mely testi elváltozásokhoz – a méhszáj és a méhnyak betegségéhez – vezethet. Először legyengül a szervezet, majd kórokozók jelennek meg a területen. Megfélemlítés helyett azt javaslom: tanítsuk inkább arra a lányokat, hogy merjenek nemet mondani különböző élethelyzetekben. Ilyen például nem kívánt párkapcsolat, a szüzesség elvesztése, a bandás együttlétek, a megfelelni vágyásból szexelés.
Ciklusünnep és férfivá avatás
– A tréningnek csak az egyik fele előadás, a másik torna. Miért fontos ezt már kamaszkorban elkezdeni?
– Az intim tornát nem lehet elég korán kezdeni. Olyan ez, mint egy autót időben elvinni tesztvezetésre, hogy mire élesben megyünk vele, már ne legyen gond. Szinte hihetetlen, de az inkontinencia és az aranyér már érinthet 18 éves fiatalokat is. Nem beszélve a szorulásról, mely lehet a vizsgadrukk és a helytelen táplálkozás következménye. A torna segíthet még a fiatal fiúknál az oly gyakori korai magömlés szabályozásában, lányoknál a menstruációs görcsök enyhítésében, a későbbiekben pedig a könnyed szülésben, és a méhsüllyedés megelőzésében.
– Említetted, hogy fontos a tréner személyisége a fiatalok megnyerésében. Te hogyan demonstrálsz például egy olyan érzékeny témát, mint az első menzesz?
– Vörös kendőket osztok szét és eltáncoljuk a ciklusünnepet. A fiúk közben arcfestéket kapnak, mellyel harci csíkot mázolnak az arcukra, így szemléltetjük a férfivá válás rítusát. A helyes óvszerhasználatot pedig egy kötött sapkával mutatom be, melyet egy önként jelentkező feje búbján át egészen a nyakáig húzok.
A módszerről:
Kriston Andrea intimtorna tréner, a KIT-módszer kidolgozója 1991-ben írta az első kamasz tantervét, melyet Intim torna címmel fogadott el az akkori Oktatási Minisztérium. Ezt követte 1995-ben következő tanterve KÖ-TE-LÉK címmel ( Környezet, Test, Lélek szavakból) melyet férjével , Dr. Ruzsonyi Péterrel együtt írt. Ez egy ciklikus tanterv, melyet az Egészségügyi Minisztérium hagyott jóvá, és amely különböző életszakaszokon át eljut a szülővé válásig. A tervezet később kiegészült egy óvónőknek összeállított akkreditált pedagógus továbbképzéssel. Ennek segítségével már óvódás korban olyan óvónők foglalkoznának a kicsikkel, akiket egy egy KIT- tréner már felkészített a helyes intim szokások kialakítására. A kisiskolásokat aztán később olyan pedagógus tanítaná, aki szintén természetesen szemléli az egészséges intimitást, majd kamaszkorban jönne egy olyan szexuális önismeret-program, mely a tiniket elkezdi anyaságra és apaságra nevelni. Mivel az intézmények akkoriban nem tudták megadni a szükséges hátteret, óraszámot és termet, hogy a módszer széles körben elterjedhessen,több, mint húsz évnek kellett ahhoz eltelnie, hogy az iskolák vezetői, osztályfőnökök, szülő alapítványi és pályázati pénzekből megvalósíthassák az ötletet. A jelenlegi programban KIT-trénerek azok, akik az így tanult módszerrel, speciális képzésüket követően a kamaszokhoz szólnak. A tréning összesen 3-4 órát jelent a fiataloknak, és az átadott anyag szerkezete függ a fiatalok életkorától is.
Jász Veronika