A gyulladás legyrészt lehet jó, hiszen segíthet a szervezetnek megvédeni magát a fertőzésektől és sérülésektől. Másrészt pedig lehet rossz, mivel a krónikus gyulladás súlyos betegségekhez vezethet, ez történik az autoimmun betegségek esetén is, amikor téves immunműködés miatt a szervezet a saját sejtjeit pusztítja el. A mindennapi stressz, az alacsony aktivitási szint és a különböz gyulladást okozó élelmiszerek még nagyobb kockázatot jelentenek.

Viszont vannak egyéb olyan szuper élelmiszerek, amelyek segíthetnek csökkenteni avagy megelőzni a krónikus gyulladásos betegségek kialakulását.

Íme 13 gyulladáscsökkentő étel, amivel megtámogathatjuk az egészségünket.

1. Bogyós gyümölcsök

A bogyók apró gyümölcsök, amelyek tele vannak antioxidánsokkal, rostokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A bogyós gyümölcsök palettája igen széles. A leggyakoribbak:

  • áfonya
  • ribizli
  • málna
  • szeder
  • eper

A bogyók antioxidánsokat, úgynevezett antocianinokat tartalmaznak. Ezek a vegyületek gyulladáscsökkentő hatásúak, amelyek csökkenthetik a betegségek kialakulásának kockázatát. A szervezet természetesen NK sejteket termel, és ezek segítenek fenntartani az immunrendszer megfelelő működését. Egy 25 felnőtt bevonásával végzett vizsgálatban azok, akik mindennap áfonya port fogyasztottak, lényegesen több NK-sejtet termeltek, mint azok, akik nem fogyasztották a port.

2. Tengeri és édesvízi halak

A halak kiváló fehérjeforrások, valamint gazdagok omega-3 zsírsavakban, az eikozapentaénsavban (EPA) és a dokozahexaénsavban (DHA).

Bár minden halfajta tartalmaz néhány omega-3 zsírsavat, ezek a kissé zsíros halak a legjobb források közé tartoznak :

  • lazac
  • szardínia
  • hering
  • makréla
  • szardella

Az EPA és a DHA segít csökkenteni a gyulladást, ezek hiánya vagy alacsony szintje metabolikus szindrómához, szívbetegséghez, cukorbetegséghez és vese betegséghez vezethet. A szervezet ezeket a zsírsavakat rezolvinoknak és protektineknek nevezett vegyületekké metabolizálja, amelyek gyulladáscsökkentő hatásúak.

3. Szőlő

A szőlő antocianinokat tartalmaz, amelyek segítenek csökkenteni a gyulladást. Ezenkívül megakadályozzák olyan betegség kialakulását, mint például a szívbetegség, a cukorbetegség, az elhízás, az Alzheimer-kór vagy különböző a szembetegségek.

A szőlő emellett a resveratrol egyik legkiválóbb forrása, ez egy másik antioxidáns vegyület, amely számos egészségügyi előnnyel rendelkezik.

4. Zöld tea

 A zöld tea az egyik legegészségesebb ital. Ennek a szuper italnak a fogyasztása csökkenti a szívbetegségek, a rák, az Alzheimer-kór, az elhízás és más betegségek kialakulásának kockázatát. A legtöbb előnye antioxidáns és gyulladásgátló tulajdonságainak köszönhető, különösen az epigallocatechin-3-gallátnak (EGCG) nevezett anyagnak. Az EGCG gátolja a gyulladást azáltal, hogy csökkenti a gyulladást elősegítő citokintermelést valamint a sejtekben lévő zsírsavak károsodását.

5. Avokádó

A tápláló, sokoldalú és ízletes avokádó a világ számos konyhájában alapanyag lett. Mexikóban és Közép-Amerikában őshonos, de a világ számos területén termesztik. Az avokádó fehérjedús, tele van káliummal, magnéziummal, rosttal és a szív számára egészséges, egyszeresen telítetlen zsírokkal. Mindemellet  karotinoidokat és tokoferolokat is tartalmaznak, amelyek segítenek csökkenteni a rák kockázatát. A szív és érrendszeri megbetegedések elkerülésében és azok kezelésében is segítséget nyújt, de hidegen sajtolt olajából tökéletes bőrtápláló készítményeket gyártanak a kifejezetten érzékeny és száraz bőr megvédése érdekében.

6. Kurkuma

 A kurkuma meleg, földes ízű fűszer, amelyet gyakran használnak curryben és más indiai ételekben. Nem hiába fogyasztják sokan előszeretettel, hiszen kurkumint tartalmaz, amely egy erős gyulladáscsökkentő vegyület. Kutatások kimutatták, hogy a kurkuma csökkenti az ízületi gyulladással, cukorbetegséggel és más betegségekkel kapcsolatos gyulladásokat is. Testünk számos mechanizmuson keresztül oxidatív stressznek van kitéve, beleértve a testmozgást, az egészségtelen testösszetételt, a minket körülvevő környezetet, és számos ételt, amelyeket napi szinten fogyasztunk. Ezek a stresszforrások a szabadgyökök felszabadulásával sejtkárosodáshoz vezetnek, nem mellékesen az öregedési folyamatok is felgyorsult ütemben zajlanak le.

A kurkumin antioxidánsként csökkenti az oxidatív stressz sejtkárosító hatását. Vizsgálatok kimutatták, hogy számos potenciális előnye van a sejtvédelemben, beleértve a véráramlás, valamint a bőr állapotának javulását.

7. Extra szűz olívaolaj

 Az extra szűz olívaolaj az egyik legegészségesebb zsírforrás. Gazdag egyszeresen telítetlen zsírokban, és a mediterrán étrend egyik alapköve, amely számos egészségügyi előnnyel rendelkezik:

  • Gyulladáscsökkentő. Az olívaolaj megvéd a gyulladástól, amely a szívbetegségek kulcsfontosságú hajtóereje
  • Csökkenti az LDL (rossz) koleszterin oxidációját. Az olaj megvédi az LDL-részecskéket az oxidatív károsodástól, ami kulcsfontosságú tényező a szívbetegségek kialakulásában.
  • Javítja a vérerek egészségét. Az olívaolaj javítja az endotélium működését, amely az ereket béleli.
  • Csökkenti a vérnyomást. Egy megemelkedett vérnyomású betegek körében végzett tanulmány azt találta, hogy az olívaolaj jelentősen csökkentette a vérnyomást, és 48%-kal csökkentette a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szükségességét
Szász Lilla
Forrás: peakshop.hu