A járványhelyzet miatt még inkább szükség van arra, hogy szülőként a gyerekek  testi-lelki egészségét óvjuk. Ötleteket gyűjtöttünk, amikkel a bezártságból fakadó konfliktusokat csökkenteni tudjuk.

Egészségügyi kisokos
Az elmúlt hetekben valószínűleg minden anyuka megtanította már az alapos kézmosásra gyermekét. A megelőzés másik fontos lépéseként a könyökhajlatba tüsszentést is begyakoroltuk. Elmondtuk, miért nem látogathatjuk most a Nagyit, több kevesebb sikerrel megtanítottuk, hogy miért nem szabad most az arcunkat, szemünket, szánkat piszkálni. Nem hagytuk bizonytalanságban a gyerekeket, hogy egy láthatatlan ellenségtől féljen, hanem a koronavírusról is elmondtuk mindent, a gyermek életkorának megfelelően.

A lelki egészség megőrzése
A testi egészség mellett azonban a mentális immunerősítésre is figyelni kell. Felnőttként is nehéz megbirkóznunk azzal, hogy az életünk az egyik napról a másikra megváltozik. A gyerekek sincsenek könnyű helyzetben. Az óvodásoknak a barátok hiányoznak, az óvónéni, az iskolásoknak hirtelen át kellett állni a digitális oktatásra, a kamaszok a saját korosztályukkal töltenék az időt, nehéz őket a négy fal között tartani. Milyen módszerekkel segíthetünk a gyerekeknek a stressz kezelésében, a feszültségek levezetésében?

Három tipp, hogy jobban legyünk
Átlagos hétköznapokon sokszor csak rohanunk, alig van esténként időnk egymásra figyelni. Most viszont a nyakunkba szakadt az összezártság, ami egyfelől nagyon kellemes, másrészt viszont sok konfliktus forrása is lehet. Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője azt javasolja, hogy az összezördüléseket csökkentsük, érdemes az alábbi gyakorlatokat kipróbálni.

Nevezzük nevén az érzéseinket!
Az érzelmi intelligencia fejlesztése sokat segíthet, hogy a következő hetek-hónapok jobb hangulatban teljenek. A bezártság, a bizonytalanság és az aggódás miatt feszültebbek lehetünk, fontos, hogy ismerjük a saját, és megértsük a körülöttünk élők érzéseit. Hirtelen kirohanások, egymás melletti elbeszélés és feszült légkör helyett gyakorolhatjuk az érzelmi intelligencia fejlesztését,például a következő játékkal. Ehhez különböző színekkel ábrázoljuk az érzelmeket. A vörös a harag, a kék a szomorúság, az öröm a sárga, a félelem a lila, az undor pedig zöld. Ha megvannak a színek lapra festve, akkor kezdjünk az adott színű lapra felírni az érzések nevét, amit hozzá társítunk. Mindenki írhat fel a lapra, a gyerekek is ötletei is kerüljenek fel. A kékre írhatjuk például, hogy depressziós, szomorú, fáradt, a vörös lehet dühös, ideges stb. Ez a gyakorlat az érzelmekről beszélve, segíthet megtanítani kezelni őket. Ha más játékokat is kipróbálnátok az érzelmekkel kapcsolatban, itt megtaláljátok.

Relaxációs játék
Készítsünk egy kis papírhajót. Feküdjünk le a nappaliban a szőnyegre és tegyük a kis hajót a hasunkra. A figyelmünket összepontosítsuk a hajó mozgására, ahogyan a lélegzetvételünkkel megemelkedik, vagy lesüllyed, a tenger hullámzását imitálva. Ez az egyszerű gyakorlat csökkenti a feszültséget, a figyelmünket a jelenbe hozza, növeli a koncentrációt. A légzésalapú technikák kiválóak a szorongás és stressz oldására. Ha a játékban elsajátítjuk az érzést, amikor tudatosan a légzésünkre figyelünk, az később a stresszhelyzetekben segíthet az idegességről és a haragról elterelni a figyelmet. Egyszerű, de nagyszerű ellenszer a családi konfliktusok csökkentésére: Vegyél egy mély levegőt!

Pozitív-poszter
Ha hosszú időn át kerülgetjük egymást a lakásban, idővel a másik minden kisebb bosszantó tulajdonsága hatalmasra nő és végül apróságokon veszekedünk. Egyre inkább zavarni fog, hogy mindig oda teszi, ott hagyja, azt mondja vagy hogy nem mondja… Ennek ellensúlyozására készítsünk egy posztert egy nagy csomagolópapírra vagy több kis post-it papírra, és helyezzük jól látható helyre, akár a nappali falára, de néhány mehet a fürdőszoba tükörre is. Írjunk a papírra névre szóló egy soros üzeneteket olyan pozitív tulajdonságokról, amiket szeretünk a másikban. Így ha épp rossz napunk van, vagy ő nincs jó passzban, emlékeztethetjük arra, hogy milyen nagyon is szerethető – őt is és magunkat is. Olvasni nem tudó kisebbeknek kedves rajzokkal dobhatjuk fel a napját.

Forrás: www.jatekliget.hu