A legjobb családi programok húsvétra és a tavaszi szünetre: országszerte
LEGO® játékélményre épülő, tanulást segítő program neurodivergens gyerekek számára
A LEGO Foundation és a Play Included™ által megújított Brick-by-Brick™ programhoz autizmussal élő gyerekek és szüleik élményei nyújtottak inspirációt. Az összefogás célja azoknak a gyerekeknek és fiataloknak a támogatása, akiknek érzelmi jóllétén javíthat a társas készségeik fejlesztése.
Az április 2-i Autizmus Világnapja alkalmából a LEGO Foundation új együttműködést jelentett be az angliai Play Included™ szociális szervezettel, akik a népszerű Brick-by-Brick program keretében tanároknak és pszichológusoknak tartanak tréningeket arról, hogyan lehet a LEGO® kockákat terápiás célokra használni. Az együttműködés azon a közös meggyőződésen alapul, hogy minden gyereknek egyenlő esélyt kell kapnia olyan készségek – mint például a társas érintkezés – elsajátítására, amelyek szükségesek a boldoguláshoz a 21. században. A LEGO Foundation és a Play Included felismeri és értékeli az autizmussal élő gyerekek különleges tehetségét, ezért ezzel az együttműködéssel is őket szeretnék segíteni. Megerősítik és kiterjesztik a Brick-by-Brick programot, ami a játékon keresztüli tanulást segíti, hogy még több 5 és 18 év közötti gyereket és fiatalt érjenek el, akik profitálhatnak belőle.
A Brick-by-Brick program közelebb hozza a fiatalokat egymáshoz a LEGO építés iránti közös érdeklődésükön keresztül, és mindezt csoportos formában, amit a gyerekek maguk között csak Kocka Klubnak hívnak. A Kocka Klubban közösen építenek egy adott LEGO modellt, vagy kis csapatokban szabadon terveznek és építenek alkotásokat. Az építési folyamathoz szükséges különböző szerepeket folyamatosan váltják egymás között, amíg kész nincs a modell. Például egy három főből álló csapat áll egy mérnökből, aki az utasításokat adja, egy beszerzőből, aki megkeresi a megfelelő kockákat, és egy építőből, aki összeilleszti a darabokat. Mivel az autizmussal élő gyerekeknek szükségük lehet külső segítségre a társas érintkezés során, a Brick-by-Brick program segít, hogy a világos szerepek, szabályok és tevékenység révén az egymással való interakció még értelmezhetőbbé váljon, és a gyerekek könnyebben bevonódjanak. A közös játék és építés során a gyerekek együttműködnek, kommunikálnak egymással, megbeszélik és megoldják a problémákat, barátkoznak – mindezt társas környezetben, ami biztonságos és szórakoztató, olyan felnőttek irányításával, akik a játékos tanulásról szóló, átfogó képzésen vettek részt.
A Brick-by-Brick program előnyei
A neurodivergens gyerekeket gyakran félreértik, mert máshogy kommunikálnak, de ettől ők még ugyanolyan szükségletekkel és vágyakkal rendelkeznek, mint a többi gyerek. Ugyanúgy vágynak a megértésre és az elfogadásra, szeretnének barátokat szerezni és a saját képességeik segítségével megvalósítani a céljaikat az életben. A Kocka Klubban ezeknek a gyerekeknek lehetőségük nyílik arra, hogy pozitív közösségi élményeket szerezzenek, a közös érdeklődésnek köszönhetően kapcsolódjanak másokkal, barátságokat kössenek és ezáltal fejlesszék jóllétüket. A játékos, szociális támogatási programok, mint a Kocka Klub segítenek csökkenteni az olyan negatív következményeket, mint a társadalmi elszigeteltség és a mentális problémák, valamint hozzájárulnak az autizmus társadalmi ismertségének és elfogadásának erősítéséhez.
A Brick-by-Brick program lényege, hogy a LEGO játékélményen keresztül segíti az autizmussal élő gyerekek szociális készségeinek fejlődését, akik amúgy is kiválóak LEGO építésben a jó megfigyelő, valamint különleges építési képességeiknek köszönhetően. Maga a módszer LEGO Alapú Terápia néven ismert, és Dr. Dan LeGoff Amerikai Egyesült Államokban élő gyermek neuropszichológus fejlesztette ki 2004-ben – ő jelenleg a Play Included nagykövete. A kutatások alátámasztották, hogy a LEGO Alapú Terápiának köszönhetően az autizmus spektrum zavarral élő gyerekek és fiatalok társadalmi interakciója, kommunikációja, viselkedése és érzelmi jólléte pozitív irányba fejlődött.
– A Kocka Klub segített abban, hogy megtanuljam, hogyan beszéljek emberekkel, illetve, hogy ne féljek hangosan megszólalni egy csoportban. A Kocka Klubban lettek új barátaim, és mivel megtanultam, hogy hogyan kapcsolódjak be a beszélgetésekbe, könnyebben tudok a gyerekekkel beszélni a suliban, egyedül is merek kérdezni az üzletekben, és szorongás nélkül tudok a barátommal utazni a buszon. A Kocka Klubnak köszönhetően magabiztosabb vagyok – mondta 11 éves autizmussal élő Ben.
Minden autizmus spektrum zavarral élő embernek megvannak a csak rá jellemző érdeklődési területei, erősségei és szükségletei. Sok autizmussal élő gyereket kifejezetten vonzanak a LEGO kockák, valószínűleg azért, mert egy nagyon szisztematikus játékról van szó, amelyben megmutatkozhatnak erősségeik abban, hogy megfigyeljék a részleteket, illetve mintázatokat. A LEGO kockákkal való játék egyik legnagyobb előnye az autizmussal élő gyerekek számára az a következetesség, amellyel az összes LEGO kocka összeépíthető és egy rendszert alkot. Ez a kiszámíthatóság segít azoknak a gyerekeknek, akik szorongással küzdenek bizonyos társadalmi helyzetekben, például, amikor valaki azt várja tőlük, hogy valaki ismeretlennel játszanak. A rengeteg témát felvonultató LEGO szettek abban is segítenek, hogy fejlesszék a képzelőerejüket, akár önállóan, akár csoportban, és a használati utasítások is megfelelnek az autizmussal élők szisztematikus gondolkodásmódjának, így a játék strukturálttá és kiszámíthatóvá válik, még közösségben is. A létrehozható alkotások száma végtelen, a lehetőségek tárháza kifogyhatatlan, szóval minden alkalommal, amikor az építés elkezdődik ott van a vágy valami még szebb, még jobb létrehozására.