Azt gondolnánk, manapság a gyerekek már mindent tudnak, nincs szükség szexuális felvilágosításra. Azonban a gyakorlat mást mutat: elsősorban a szülők, az óvoda, majd iskola felelőssége nagyobb, mint valaha. Kriston Andreával beszélgettünk erről, valamint hogy miért és miként fontos a szexuális nevelés minden korosztály számára.

Kriston Andreát egy vidéki előadás előtt csípem el, és mint mindig, most is csupa szívvel, lelkesen nyilatkozik. Bármilyen témáról kérdem, mindig újult erővel és színekkel ecseteli, miért is kardinális testi-lelki, ezen belül szexuális egyensúlyunk és önismeretünk. Különösen, ha a jövő nemzedékéről, gyerekekről, fiatalokról van szó. Most ugyanis ők voltak fókuszban.

A szülők szerepe: kiselőadás helyett spontán reagálás

 – Hány éves kortól ajánlott szexuálisan felvilágosítani kisgyerekeket?

– Számomra a „felvilágosítás” szó furcsán hat ebben a kontextusban. Gondolj csak bele, míg egy gyerek odáig jut, hogy részt vesz élete első felvilágosítás óráján, már rengeteg mindent érzékel, tapasztal. Például átlagban már kétszázszor maszturbált – főleg bűntudattal, hisz addigra már rengeteg tiltást kapott, szülőktől, óvodától, iskolától. Esetleg látta, hallotta a szüleit szexelni, és mivel senki nem beszélt vele erről, szorong emiatt. Ezért azt mondom, nem a korhatár számít, hanem az, hogy lekövessük a gyerekek természetes kíváncsiságát, és megfelelő módon reagáljunk a kérdéseikre olyan módon, mintha épp öltözni segítenénk nekik. Nincs szükség teátrális összeülésekre vagy kiselőadásra. Már a kétéveseknék is fontos, hogy kedves, szerethető neveket adjunk a nemi szerveknek, szóba kerüljön a „fütyi” keményedése, illetve nyíltan beszéljünk a maszturbálásról, és arról, hogy ez teljesen természetes, „fincsi” dolog. Ha pedig a kisgyerek „fütyikézik” vagy puncikázik”, semmiképp ne szégyenítsük meg őket,(egy megrovó tekintet is romboló lehet), inkább mondjuk el neki, hogy igen, anya, apa is csinálta.

A libidóról kisgyerekkorban

– A gyerekeknél is beszélhetünk libidóról?

– Hogyne! A magzatnak már az anyaméhben van libidója, aztán ahogy növekszik, „együtt szexel” a mamával, majd megszületik, és ösztönösen érzi a szülei közti szexualitást. Például nagyon sok kisgyerek felébred arra, ha a szülei szexelnek, és nem azért, mert hangosak lennének. Ösztönösen érzi, hogy a libidó egy hatalmas erő, ami általában a fogantatásukkal kezdődik, és egész életükön át elkíséri őket. Ezért nagyon fontos, hogy ezt a folyamatot a megfelelő módon kövesse a közeli környezetük. Elsőként az anya és az apa, hisz ők hatnak rá legkorábban.

– Látsz-e különbséget kisfiúk és kislányok szexuális nevelésében? Például hogy a lányokkal inkább az anyjuk, a fiúkkal az apjuk foglalkozzon?

– Nem igazán. Szerintem fontos, hogy mindkét szülő hozzátegye a maga részét. Ez nem azt jelenti, hogy le kell ülni hármasban a „nagy beszélgetéshez”, hanem hogy mindez spontán történjen, a mindennapi kommunikáció során, miután a szülő felkészült a feladatra, és ebből fakadóan nem érzi feszélyezve magát. Kellő természetességgel kezelje a helyzetet, ha épp ő a „soros”. Érdemes nagymamát is bevonni olyan módon, hogy még véletlenül se történjen részéről megszégyenítés, ha a kicsi lány épp legálisan „izgizi”, amikor ő vigyáz rá.

Szexuális nevelés óvodás korban: a felnőttek felkészítése is fontos

  – Mikortól érdemes határokat felállítani? Mert azért a természetes szemérmet is meg kell tanulniuk gyerekkorban.

– Az a legszerencsésebb, ha közösségbe kerülés előtt finoman rávezetjük a kicsiket, hogy csak akkor maszturbálunk, ha egyedül vagyunk a szobánkban. Így elkerülhetjük a később konfliktust óvónővel, tanító nénivel. Ha ugyanis ott találkozik a gyerek először direkt tiltással, esetleg a szülő „fenyítéssel”, hogy a gyerek mit csinált a csoportban, az nagyobb sebet ejthet a gyerek lelkén. Illetve a szülő megszégyenítése ki is kihathat a gyerekre, ha ő felnőttként még nem váltott nézőpontot, és az óvódapedagógus figyelmeztetését szégyenként éli meg. Például sok gyerek használja az alvásidőt arra, hogy a takaró alatt maszturbál, ha például az energiáit nem kötötték le megfelelően, például egy esős napon nem tudott délelőtt önfeledten rohangálni. Ekkor nagyon rossz a megszégyenítés, hisz ez a gyerek természete, intimitása, és ezen ejtenek sebet azok az óvónők, szülők, akik még szintén nem váltottak nézőpontot. A nézőpontváltáshoz azonban ismeretek szükségesek.

– Milyen ismeretekre gondolsz?

– A Kriston-módszernek létezik külön óvodai programja, mely például Norvégiában már négy éve fut. Ennek során felkészítjük az óvodapedagógusokat és a szülőket is a gyerekekkel való helyes kommunikációra és tornát is tanítunk nekik. Ez azért fontos, mert mire egy kisgyerek óvodába kerül, már van „múltja”. Érhette már megszégyenítés és tiltás a szexszel, vizelet-, székletürítéssel kapcsolatosan. Ezért fontos, hogy olyan közeg vegye körül, akik természetes módon tekintenek a test működésére, az emberi természetre például a programunk segítségével.

  – A négy-ötévesek is intim tornáznak?

– Természetesen ők még nem, az ő tornájukat „pocaktornának” hívjuk. Az ovis korúak 50 százalékának van ugyanis székrekedéses tünete, olykor bepisilnek alvás közben. Ez könnyen megelőzhető bizonyos gyakorlatsorokkal, mely mozgásgyűjteményt a trénerünk általál „kiképzett” óvónő tanít meg játékos formában a gyerekeknek. Ezáltal már óvodás korban nagy fokú testtudatosságra neveljük a kicsiket. Erre épül rá a Kriston diákprogram, mely kisiskolás kortól egészen egyetemig kíséri a fiatalok fejlődését, itt is bevonva szülőket, pedagógusokat.

Lehet újat mondani: pornóról, szexről iskolásoknak

– Egy kiskamasznak vagy kamasznak miképp tudsz „újat mondani”, amikor az internet és a tv több esetben már „megelőzött” téged?

– Az óvodai előadásom során van egy mondat, amin a szülők nagyon szoktak nevetni: hogy van olyan óvódás, akinek nagyobb a libidója, mint a szüleié. Ezt fokozza, ha véletlenül pornót lát, a szülei tudta nélkül. Nemrég megkért egy osztályfőnök, hogy kilencéveseknek (!) a diákprogram keretén belül beszéljek a pornóról. Bár nem kérdeztem őket, 70 százalékuk bevallotta, hogy már látott pornót. Többségük ilyenkor libidót él meg, de nem tud vele mit kezdeni, és ismeretek nélkül a környezetétől tiltást lát, marad a zavarodottság. Hatalmas botrányt váltott ki a köztudatban, amikor nemrég egy iskolában a diákok pornót mutogattak egymásnak a telefonjukon. Több szülő kikérte magának, hogy náluk otthon ez nem szokás. Ahogy gondolom az erről való őszinte diskurzus sem. Egy másik kisiskolás csoportnál egyenesen libidó bűntudatoldásra kértek. Itt egy gyerek bevallotta, hogy neki épp most is az van. A kisiskolások találkoznak a jelenséggel, mely ösztönükből fakadóan jelen van, de nincs, kivel megbeszéljék vagy levezessék. A pornó és rideg tiltásra alapozott felvilágosító óra – hogy ne ess teherbe, ne kapj el fertőzést – nem elegendő. A lelki folyamatokat is le kell követni. Életkortól függően beszélgessünk a szerelemről, szeretésről, intimitásról, összetartozásról, a szexualitásra való érettségről, annak jó minőségéről, a megfoganásról,  az abortuszról, kerüljön szóba a korai magömlés, illetve hogy miképp tudják ezt szabályozni.

Óvszer-banán helyett tű és cérna, „öncélú” szex helyett kapcsolatteremtés

– Miképp teremtesz kapcsolatot az iskolás korosztállyal? Kiskamaszkortól gondolom már könnyű őket direkte szóra bírni.

– Nem is ez a cél elsősorban. Akárcsak a felnőtteknél, koedukált előadással indítunk, itt nincs interaktív rész, próbálunk mi mindent bemutatni anatómiai részletességgel, hogy tudják, miképp működik a testük, hogyan tudják megvédeni az aranyértől, herevéna-tágulattól, inkontinenciától, menstruációs görcstől. Elhangzanak vicces történetek, példák, melyek által felidézhetik saját problémájukat, emlékeiket és megnyugodhatnak általa. Ezt követi a torna rész, mely egy 45 perces tanórát jelent, lemegyünk a tornaterembe – fiúk a férfi-trénerrel külön -, és szőnyegeken tornázunk. A kamaszlányoknak menstruációs fájdalmakra görcsoldó tornát tanítunk, kisiskolásoknak pedig azt, hol található a végbélzáró- és a pisilőizom. Általában a torna után már körbeállnak a gyerekek, és egymást érik a kérdések: például hogy miért elégedetlenek a testükkel, hogy mennyire fáj a menzeszük, vagy hogy mennyire félnek a nemi erőszaktól. Aztán kapnak e-mail címet, melyen keresztül bátran kérdezhetnek bármiről. Olyan is van, akit évek múlva a felnőtt tanfolyamon látok viszont. A diákprogram harmadik része a workshop, mely a visszacsatolás miatt fontos. Ez egy oldott hangulatú, játékos interaktív foglalkozás, mely első sorban e megszerzett ismeretek rögzítésére szolgál kvízjáték és egyéb vicces feladatok segítségével. Például fiúk-lányok felsorakoznak párban, egyik tűvel, a másik cérnával, és mindenki csak a sajátját mozgathatja. Így szemléltetjük az együttműködést, az egymásra figyelést, mely a kapcsolatokban fontos. Rengeteg textillel dolgozunk: a lányok férfi, a fiúk női nemi szervet raknak össze, petefészket, petevezetéket, eljátsszuk a petesejt-hímivarsejt találkozását. Minden jó feladatmegoldásért pont jár, a győztes pedig jutalmat kap.

Sosem volt fegyelmezési problémám, ez a program róluk szól.

  – Mindenki komolyan veszi a feladatokat? Mi a helyzet a rendbontókkal?

– Sosem voltak fegyelmezési problémáim. Az előadás elején persze minden gyerek rettenetesen zavarban van. A lányok rám se néznek, a kamaszfiúk flegmán beszólogatnak. Ez természetes, hiszen ez a téma rengeteg érzelmet generál bennük. Aztán elkezdődik az előadás, és pár perc múlva néma csend lesz a teremben. Azonnal rájönnek, hogy nem hagyományos felvilágosító órával állnak szemben, nem lesz se óvszer, se banán. Ehelyett ráébrednek, hogy mennyire számít nekik, hogy a másik nem számára fontosak legyenek, hogy kelljenek, szeressék őket. A szeretve lenni érzését erősítjük bennük, és érzelmileg bevonjuk őket az előadásba az első pillanattól kezdve. Így tudják, érzik és elhiszik, hogy ez a program teljességgel értük van, róluk szól.

Kriston Andrea korosztályokra lebontott Diákprogramja végigkíséri a gyerekeket szexuális önismeretük útján. A Kriston trénerek az ország több részén is vállalják, hogy lelkes szülő, pedagógus, osztályfőnök kezdeményezésére foglalkozást tartanak.  Az iskolákba általában volt kliensei, tréningek részvevői hívják, de bármelyik intézménybe, iskolába szívesen megy. A tanfolyam@kriston.eu e-mailcímén illetve a www.intimtorna.hu weboldalon, és a Kriston Andrea hivatalos Facebookon elérhető. Úgy gondolom, munkássága hiánypótló nálunk.

Jász Veronika