Hogyan válasszunk gyermekünk számára felvételi előkészítőt? – Interjú Horváth Katalinnal


Hogyan válassz iskolát a jövendő kis elsősnek? – A legfontosabb szempontok a tapasztalt tanító néni szerint
Az óvoda utáni iskolaválasztás minden család számára az egyik legnagyobb mérföldkő. A kisgyerekből egy csapásra nagygyerek válik, nem mindegy, milyen intézmény veszi a szárnyai alá. Épp ezért gondos mérlegelést és átgondolást igényel, mely általában elég sok stresszel és aggódással járhat. Egy hosszú évtizedek tapasztalatával rendelkező tanító nénit faggattunk a témában. Érdekesség róla, hogy az Anna, Peti és Gergő könyvek azonos nevű gyerekszereplői is abba az általános iskolába jártak régen, ahol ő egyengette a kicsik útjait sok-sok éven át. Íme pár életmentő tanács a híres tanító nénitől, mely segít eligazodni a döntés előtt!
Klári néni Budapest egyik nívós általános iskolájában nevelte és terelgette több nemzedék gyermekeit. Most, hogy pár éve nyugdíjba vonult, szívesen emlékszik vissza az iskola falai közt töltött sok-sok évre, és egyetért abban, hogy az iskolaválasztás bizony nagy feladat minden szülő számára, nem csoda, ha ilyenkor tele vannak bizonytalansággal.
– Mitől félnek a szülők leginkább?
– A szülők féltik a gyermeküket, aki idegen társak köré kerül, hogy vajon megállja-e a helyét az új közösségben. Tartanak attól is, hogy a tanító néni hogy viszonyul majd a gyerekhez, nekik pedig sikerül-e követni az iskola kéréseit, sikerül-e mindent beszerezni a kezdéshez. Végül az is aggodalommal töltheti el a szülőket, hogy a gyerek szeretni fogja-e az iskolát. Bíztatásként azt mondanám, hogy a gyerekek beszoknak végül az iskolába. Aki eddig következetesen gondoskodva, szeretettel, sokat foglalkozott, mesélt, énekelt a gyerekének, nem kell tartania a következő feladattól sem.
– Melyek a gyermek félelmei, mire kell odafigyelnünk például abban az esetben, ha felvételi van?
– Sok gyerek az ismeretlentől fél, attól, hogy meg kell válnia szeretett óvodájától. Fontos, hogy a szülő nyugalmat és magabiztos képet sugározzon, érezze a gyermek, hogy minden rendben lesz. Még véletlenül se ijesztgesse a szülő a gyermeket az iskolával! A „felvételi” pedig minden gyermek számára mást jelent. Itt is csak azt tudom javasolni, hogy a szülő vegye könnyedén, mert a gyerek azonnal érzi a családban a feszültséget!
A tájékoztató alapján szinte észrevétlenül, nem direkt, játékosan lehet a felvételire gyakorolni. Ha a gyerek már ekkor nagyon elutasító, nem javaslom a válogatót, mert idegen környezetben ez a hozzáállás felerősödhet.
– Mire figyeljünk, ha tagozatban, esetleg kéttannyelvű vagy más emelt szintű képzésben gondolkodunk?
– Aki megterhelőbb iskolát választ, reálisan kell látnia a gyereket, szinte elfogulatlanság nélkül. Pontosan ismernie kell az iskola követelményeit, eredményeit. Hallgatnia kell az óvónők véleményére. Fontos, hogy ilyenkor a gyerek legyen fegyelmezett, de ugyanakkor nyitott, kommunikatív, rendkívül érdeklődő, beszéde legyen érthető, tudjon rövid mondatokat, szavakat számára ismeretlen nyelven visszamondani. Fizikai állóképessége feleljen meg a korának, figyelme nagyon tartós legyen. Tudjon elmélyülni abban, amit csinál.
– Szerinted mely az azok a legfontosabb pontos, melyek segít az iskolaválasztástában?
1. A legelső és legfontosabb szempont szerintem a tanítónéni személyisége, akihez kötődni fog a gyermek. Járjunk utána alaposan, kik indítanak az adott iskolában elsős osztályt!
2. Nem elhanyagolható a távolság sem.
3. Azt is mérlegeljük, hogy mennyire terheli túl a gyermeket az, amit kínál az iskola!
4. Fontos az iskolavezető személyisége. Tudunk-e vele együttműködni, közös nevezőre jönni, bizonyos dolgokban azt az irányt képviseli-e, amit mi is. Hisz ő dönt a legfontosabb kérdésekben majd.
5. Az iskola külseje, a folyosók, mellékhelyiségek kinézete sem elhanyagolható. Jó érzés-e belépni, ott lenni az épületben? Hogy fest az iskolaudvar, szünetekben lemehetnek-e játszani jókat? Vannak-e ott a játszótérihez hasonló szabadtéri játékok?
6. Fontos az is, hogy ne legyen magas az osztálylétszám, ne legyen elsőben sok bontott óra, mert ez azt jelenti, hogy szünetekben vándorolniuk kell, így kevesebbet játszhatnak.
7. Azt is nézzük meg, milyen családokból kerülnek gyerekek a választott iskolába. Egy óvodai barát vagy társ nagy biztonságot adhat.
– Valószínűleg mindenkinek más személyiségű pedagógus jön be, de ezen túl is mit tud adni egy jó tanító néni?
1. A magas szakmai munkáján túl változatosan tanít.
2. A különféle nevelési szokásokkal érkező gyerekeket készteti a másik elfogadására, agresszív viselkedés visszaszorítása.
3. Rendkívül következetes, kiszámítható, toleráns.
4. Törekszik az igazságos döntések meghozatalára.
5. Odafigyel minden gyerekre, külön-külön is.
6. Gyerekekkel rendet tart, bizalmas légkört tud teremteni, de ugyanakkor káosz nélkül! Iskolán kívüli programokkal erősíti a közösséget. A szülők felé segítőkész, elfogadó, de határozott abban, hogy az iskolában történt nevelési helyzetek megoldásában a szülők ne vegyenek részt.
Klári néni elég pontos képet festett arról, mire is figyeljünk, ha az elkövetkező hetekben ellátogatunk a kiválasztott intézmény(ek) kapuja közé. Nem csak a felsorolt szempontok és tanácsok számítanak, hanem a megérzéseink is, illetve a gyerekek első benyomását, reakcióját se hagyjuk figyelmen kívül! Hisz mi hozunk józan döntést, de ők fognak odajárni. Még ha jelenleg jobban izgulunk nálunk.