Ha babát vársz, különösen nem mindegy, milyen táplálékot veszel magadhoz. A sokak által ismert kívánósság nem jelent feloldást, hogy bármit és bármennyit egyél. Apró trükkökkel csökkenthető az éhségérzet, és még kettőtök egészségét is megőrzöd. Mit egyél, ha babát szeretnél, vagy ha már úton van a kicsi? Dr. Szabó Andrea  szülész-nőgyógyász szakorvos válaszol a fontos kérdésekre.

– Ha valaki elhatározta, hogy babát szeretne, át kell alakítania a táplálkozását? Vannak egyáltalán olyan ételek, amelyek segítik a teherbeesést?

– Mindenképpen növelnie kell a folsavbevitelt legalább három hónapon keresztül. Jó, ha ezt természetes összetevőkből nyeri, például napi szinten fogyaszt zöld színű leveles zöldséget, például salátát, rukkolát, spenótot, mángoldot. Ez a tavaszi, nyári hónapokban persze könnyebben megoldható, de érdemes felkutatni ezeket a zöldségeket biopiacokon az év többi szakában is.  Emellett fontos az omega-3 bevitele, amely tengeri halakban – például ellenőrzött helyről beszerzett lazacban-,  hántolt kendermagban és dióban is megtalálható. A petefészek működését a D-vitamin támogatja, erre érdemes odafigyelni. Erre a nyári hónapokban a napfény a legjobb orvosság. Télen pedig 2000 nemzetközi egység D-vitaminnal ajánlatos pótolni a hiányt, ha a közeljövőben kisbabát tervezünk. A D-vitaminnak másban is nagy szerepe van, például segíti a csontfejlődést.

– Ha megfogant a baba, mely ételek kerüljenek azonnal tiltólistára, főleg a rizikósabb első trimeszterben?

– Szigorúan tilos a nyers hús, például steak, sushi és máj, májkrém, valamint a penészes sajtok, így a camembert fogyasztása. A tengeri halfélékkel is bánjunk óvatosan a higanyfertőzés veszélye miatt. Ha épp tengerparton nyaralunk, kerüljük a csábító tengeri herkentyűket.

– Ebben az időszakban sok nő küzd rosszulléttel és a hányással? Vannak-e olyan ételek, amelyekkel csökkenthetjük a kellemetlen tüneteket?

– Aki émelygős, feltétlenül csak kis adagokat egyen, és azt is lassan. A vizet is kortyonként igya hozzá. Az első trimeszterben előjöhetnek különféle ételallergiás tünetek, például a glutén- és laktózérzékenység. Ezek haspuffadást is okozhatnak. Ilyenkor érdemes megfigyelni, hogy mely ételek váltanak ki allergiás tüneteket, és azok fogyasztása kerülendő. Gyomorégésre bevált módszerek a lúgosító ételek, illetve a lúgos ásványvíz fogyasztása. Készíthetsz szódabikarbónás vizet is: keverj össze két deci vizet egy késhegynyi szódabikarbónával.

 – A terhesség alatt a hölgyek körében az egyik központi téma a súlygyarapodás. Ez hányadik héttől kezdődik, és mire számítsunk?

– Az ideális súlygyarapodás terhesség alatt mindenkinél változó, attól függően hogy milyen volt a terhesség előtti testsúlya. Normál testtömegindexű nőnél a terhesség végére 10-12 kg a maximum testsúlygyarapodás. A 20. hétig a terhesség a körülbelül másfél-2 kg testsúlytöbbletet jelent (magzat, magzatvíz, lepény, méh,  volumentöbblet az érpályákban). Ha ennél többet gyarapodunk a 20. hétig, akkor a gondoljuk át az étkezésünket. Ebben az esetben valószínű, hogy felkúszott ránk egy kis zsírpárna. Minimális esetben 5-6 kiló pluszra számíthatunk. A magzatvíz súlya a terhesség végére 1 kiló körüli, a méhlepény ekkorra fél kiló, plusz a baba súlya 3-4 kiló között mozog. Ehhez még hozzáadódik a volumentöbblet is és a megnövekedett méh súlya.

– Gyakori tünet a vizesedés is. A táplálkozással tehetünk ellene valamit? Igaz, hogy a sós, fűszeres ételek erősen befolyásolják az ödémásodást?

– Igen, ez a közismert nézet, mégis sokban hozzájárul ehhez a genetika és a hajlam. Ami tévhit, hogy ezt a túlzott folyadékfogyasztás segíti elő. Napi másfél-két liter folyadék, elsősorban víz fogyasztására szükség van, míg a feldolgozott szénhidrátokat, például a fehér, cukros péksüteményeket inkább hanyagoljuk. Ha lehet, váltsunk teljes kiőrlésű termékekre, és még ezeket is fogjuk vissza. Ügyeljünk az antioxidánsokban gazdag étrendre, nagyon ajánlott sok  gránátalmát, fekete szőlőt, avokádót, nyáron görögdinnyét fogyasztani. Utóbbi kifejezetten jó a vizesedésre, azonban ebből a gyümölcsből és a szőlőből a terhességi diabéteszesek csak mértékkel egyenek.

– A terhességi diabétesz kialakulása kivédhető-e helyes életmóddal, táplálkozással?

– Még a babavárás előtt érdemes mozgásban és egészséges ételekben gazdag életmódot folytatni, ez nagyban kihat a későbbiekre. Akinek genetikailag hajlama van rá – például a családban generációkon át előfordult, vagy terhesség előtti inzulinrezisztencia esetén-, annak érdemes korábban megcsináltatnia  a terheléses cukorvizsgálatot. Ezt a rutin terhesgondozásban csak a 24. hét körül végzik el, ami már túl késő.  Minél hamarabb észreveszik a bajt, annál jobban kezelhető, és ez a baba szempontjából ez nagyon fontos.

– Ekkor az orvos szigorú diétát ír elő. Szabad-e más esetekben a terhesség alatt diétázni, például súlytartás céljából?

– Terhességi diabétesz esetén tartani kell  az orvos által ajánlott, grammban megadott napi szénhidrátbevitelt.  Drasztikusan fogyókúrázni, megvonni magunktól bizonyos táplálékokat azonban szigorúan tilos. A helyes étkezési szokások nem egyenlők az önsanyargatással.

– Milyen ételeket ajánlasz kívánósság esetére, amelyek nem károsak, és még ízletesek is? Neked mi jött be a két terhességed alatt?

– Ami engem illet, én imádtam a diós barnarizst, ezt ehetjük mazsolával vagy egyéb, nem cukrozott aszalt gyümölccsel. A kényeztető ételek mellett ne feledkezzünk meg a napi friss zöldség- és gyümölcsfogyasztásáról, ezekből ízletes turmixokat, italokat is készíthetünk.

Dr. Szabó Andrea
Az Anyanet magazin szakértő szülész-nőgyógyásza a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvosi Karán végzett 2004-ben. Pályafutását a Szegedi Női Klinikán kezdte, majd a Pest megyei Flór Ferenc kórház szülészet-nőgyógyászati osztályán dolgozott 2010-ig. Ultrahang diagnosztika szakmai gyakorlatát 2007-ben a londoni University College London Magzati Medicina osztályán töltötte. Jelenleg a Semmelweis Egyetem II. számú Női Klinikáján folytat szülészeti és nőgyógyászati tevékenységet.

Főbb területei az ultrahang diagnosztika, a terhesgondozás, a nőgyógyászati komplex rákszűrés, a fogamzás körüli tanácsadás és a meddőség kezelése. Fontosnak tartja pácienseivel az empatikus, kedves bánásmódot, szerinte kulcsfontosságú a jó kommunikáció, és hogy a nők érezzék, minden kérdésükre választ kapnak, jó kezekben vannak.  Erre törekszik mindennapi munkája során. Magánéletében is nagy hangsúlyt fektet az egészséges életmódra és étkezésre. Jelenleg két kisgyermeket nevel orvosi pályája mellett.

 

Jász Veronika

 

Még több cikk dr. Szabó Andreától

Napjainkban egyre többen vállalnak későn, 40 év felett gyermeket. Ennek veszélyeiről és előnyeiről is beszél szakértőnk.

Babára várva: nem a véletlenen múlik: Készülj fel időben testileg és lelkileg is a terhességre!

 

Mentés

Mentés

Mentés