Pattanásig feszült idegek, valahogy semmi nem úgy működik, ahogy megszoktuk, mintha a külvilág összeesküdött volna ellenünk. Ugye, sok nőnek ismerősek ezek az érzések hónapról hónapra? Alig várjuk, hogy elmúljon az a pár nap, melyet szívesen kitörölnénk a naptárunkból. Az orvostudomány nevet is adott neki: PMS, azaz premenstruációs szindróma, és tünetei a nők 80 százalékát érintik. Ez vajon tényleg népbetegség lenne vagy csak egy saját magunk által előidézett lelkiállapot?

Mi az a PMS?

A PMS, azaz hosszabb nevén premenstruációs tünetegyüttes vagy szindróma a havivérzést megelőző testi és lelki tüneteket jelöli, eredete mind a mai napig nem tisztázott. Egyes elméletek szerint a női szervezet hormonszintjének hirtelen változása (progeszteron, ösztrogén) idézi elő a menstruáció előtti 7-10 napban. Tüneteivel valószínűleg már sok női olvasó találkozott: fokozott ingerlékenység, depresszió, haspuffadás, székrekedés, hányinger, fokozott étvágy, alvászavar. Nem csoda tehát, ha sokan a hátuk közepére kívánják a menzeszt megelőző pár napot, és a havi vérzésüket is. Érdemes azonban jobban utánajárni a PMS eredetének, mielőtt ez a kellemetlenség évtizedekig mellénk szegődne.

A PMS-ről orvosi szemmel

Dr. Szabó Andrea szülész-nőgyógyász szakorvos szerint a PMS kialakulásért biológiailag a petefészek hormonjai felelősek, ugyanis ezek változást okoznak a központi idegrendszer ingerület átvivő vegyületeiben.

– Ennek következtében egyénenként különböző „tünetmintázatok” léphetnek fel, melyek az életkor előre haladásával erősödhetnek. Rizikófaktort jelenthet a magas koffeinbevitel, tartós stressz, negatív családi minták, beidegződések és a depresszió. A megelőzésben fontos szerep jut a táplálkozásnak, ebben az időszakban együnk kevesebb cukrot, koffeint és nátriumot (só)! A vitaminok közül kiemelt szerep jut az E-vitaminnak, a B6-vitaminnak, a kálciumnak és a magnéziumnak. Igyunk naponta 1,5-2 liter vizet, fogyasszunk rostban gazdag élelmiszereket és esszenciális zsírsavakat! Fontos lehet a rendszeres mozgás is, hisz ez növeli az endorfin (ún. boldogsághormon)-szintet.A tünetek súlyosbodása esetén szupportív terápiára lehet szükség, melynek során a páciens terapeutával együtt tárja fel azokat a pszichés tényezőket, melyek a hangulatingadozást előidézhetik. Ilyen trauma lehet például a női szerep tagadása vagy egy terhesség megszakítás utáni bűntudatérzés. PMS esetén csak nagyon ritka esetben alkalmazunk gyógyszeres kezelést, hiszen alapvetően nem testi elváltozással vagy megbetegedéssel van dolgunk, inkább a testi vagy lelki „hátteret” kell rendbe tenni.

A PMS, és ami mögötte van

A PMS tünet együttes mögött olyan testi problémák állhatnak, mint az alacsony vércukorszint vagy elégtelen pajzsmirigyműködés. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy azonnal kivizsgálásra kell rohannunk, ha a menstruáció előtti napokban már a falat harapjuk a feszültségtől, ám a tünetek tartós rosszabbodása esetén nem árthat egy vérvizsgálat. Mivel a felsorolt jelek gyakrabban fordulnak elő depresszióra hajlamos nőknél, érdemes szembenézni régóta húzódó lelki problémákkal, és megoldásukban felkeresni egy szakembert.

Végül is nincs más, aki jobban ismerne bennünket saját magunknál. Ezt vallja Kriston Andrea intimtorna tréner is, aki szerint a menzesz előtti két hétben ne is akarjunk úgy élni, mint máskor: ez ugyanis lehetetlen:

– Peteéréskor idegi kapcsolatok születnek, ilyenkor kreatívabbak vagyunk, teljesen áthangolódik női rendszerünk, hormonjaink védőereje alatt állunk. A menstruációval a szervezet tulajdonképpen hónapról hónapra az anyaságra készül, ami nagy és csodálatos élmény, testünk és lelkünk is kilenc hónapig készül rá. Ugyanígy érdemes készülnünk a menstruációra is, például úgy rendezni körülményeinket, hogy a menzesz előtti pár napban jusson időnk kellő pihenésre, töltődésre, önmagunk kényeztetésére. Ha nem fogadjuk el nőiességünk ezen adományát, a tiltakozás jelei szinte biztosan megjelennek majd mind testi, mind lelki szinten. A menzesz előtti feszültségre való hajlam ugyanúgy normális, mint a szülés alatti fájdalmak, de megélésének mikéntje csakis rajtunk múlik. Add át magad a nőiességednek, légy odaadó, befogadó és ősi energiákkal telített nő! Hisz ez az, ami egybeesik az ősi akarattal és kiteljesít bennünket a szerepünkben!

Dobjuk fel a PMS napjait!

A trénernő Kriston Intimtorna című könyvében további hasznos tippekkel szolgál nőiességünk magas szintű megéléséhez. Ilyen például a PMS ideje alatti barátnős csevej, egy nassolással egybekötött romantikus filmnézés, kedvenc ruháink viselése, egy csinos, színes smink vagy akár egy átlustálkodott hétvége, mely után frissen indulhat a hét. A lényeg, hogy a mienk legyen, és teljes lelki nyugalommal átadhassuk magunkat neki. Így válik a PMS átokból áldásos részévé életünknek.

Jász Veronika