Még családon belül is gyakori vitatéma, hogy lehet-e, szabad-e pénzt ajándékba adni. Főleg egy gyereknek. A karácsony közeledtével ezek a viták rendszeresen felerősödnek. Mivel a karácsony a szeretet ünnepe, és semmiképpen sem szeretnénk, ha ezt a békés, meghitt hangulatot a pénz körüli viták megzavarnák, Himer Csilla pénzpedagógus ad néhány támpontot a kérdésben – reméljük, mindenki lelki nyugalmára.

Szabad-e pénzt ajándékozni egy gyereknek?

Röviden: igen.

Hosszabban: nyugodtan. Egy nagyon fontos kritériuma azért van a dolognak: nem árt, ha nem csak úgy adjuk a pénzt, mert jobb nem jutott eszünkbe.

A gyereknek (és persze a felnőttnek is) éreznie kell, hogy ha már pénzt kap, akkor az nem azért történt, mert halvány lila segédlövésünk sem volt róla, hogy mit is adhattunk volna neki. Vagy éppen időnk nem volt – sem utána menni egy ajándéknak, sem törni rajta a fejünket, hogy mit is lehetett volna adni. Vagy egyszerűen csak így volt nekünk kényelmesebb.

Bármi is volt ezek közül az indok, egyik setben sem tudunk jól kijönni a dologból. Ugyanis a gyerek is hamar leveszi, hogy itt az ajándékozás csak egy kipipálandó feladat volt a számunkra, és meg sem kíséreltünk valami személyességet belevinni a dologba. A felnőtt meg pláne átlát a szitán.

És ez az a kritérium, aminek igazából minden ajándéknak meg kellene felelnie. hogy a megajándékozott valóban ajándéknak érezze azt, amit kap. Ez az a kritérium, ami miatt akár a pénzt is szívből jövő ajándékként fogja fogadni gyerek, felnőtt egyaránt.

A személyesség.

Tudni kell azt, hogy a gyerek mire vágyik, mi a célja, mit szeretne elérni. Ez lesz az, ami személyessé tesz bármilyen ajándékot.

Jó, de hogyan lesz személyes ajándék a pénz? 

Pont így.

Hogy odafigyelünk a gyerekre, hogy mit szeretne, mire vágyik igazán.

És aztán vagy megvesszük neki azt a valamit – vagy hozzásegítjük, hogy megkaphassa, elérhesse. Akár pénzzel is.

Csak egy személyes példa: a nagyfiam ahogy gimnáziumba került, szinte azonnal egy diákzenekarban találta magát – mint énekes. Soha nem tanult az iskolai énekóra keretein kívül énekelni, de tetszett neki a dolog, és csinálta. Hamar rájött azonban, hogy az, amire így képes, kevés lesz. Ezért az lett minden vágya, hogy a zeneiskolában klasszikus éneket tanulhasson.

Az első félév már javában zajlott, így már nem tudott a többiekhez becsatlakozni. Meg azért is vakargatta a fejét, mert akárhogy számolt is, nem volt annyi pénze, hogy kifizesse a féléves tandíjat. (Egyébként ez volt az utolsó ilyen alkalom, hogy önerőből ne tudta volna kifizetni a tandíjat, mert ezután rendszeresen járt dolgozni nyaranta. A gitárját már pl. a saját pénzéből vette – és nem a legolcsóbbat vette.)

Így aztán mi, szülők karácsonyi ajándékként egy borítékot adtunk neki – ami a következő félévi tandíj befizetéséről szóló pénztárbizonylattal volt kibélelve. Vagyis amit mi hozzá tudtunk tenni, az lényegében a pénz volt – ezzel azonban hozzásegítettük a fiunkat egy nagy álma megvalósításához. Ő nem is a pénzt látta ezért az ajándékunkban, hanem azt, hogy figyeltünk a vágyaira, hogy támogattuk, hogy személyesen ő kapott valami számára fontosat. Kaptunk is érte egy igazi szuszkiszorítós ölelést és percekig tartó, széls, nagy mosolyt.

Mikortól lehet pénzt ajándékba adni egy gyereknek? 

Szinte bármikortól. Ugyanis a gyereknek ilyenkor nem az életkora számít, hanem az, hogy

  • van-e már fogalma arról, hogy hétköznapi használat szintjén mire jó a pénz? (Tehát hogy meg lehet venni rajta ezt-azt, amire szükségünk van, vagy amire vágyunk.)
  • érdeklődik-e már a pénz iránt? – Mármint azon a szinten, hogy kérdez róla. (Előbb-utóbb biztosan fog, hiszen mindenről kérdez, ami az őt körülvevő világ része. És ebbe a világba beletartozik a pénz is.)
  • ismeri-e annyira a számokat, hogy el lehessen neki magyarázni, mire elég neki a kapott pénz? (Pl. hogy ha valamilyen Barbie- vagy Lego-készlet a vágya, akkor a kapott pénz arra teljesen vagy félig elég, és a másik felét ő spórolja össze, vagy majd megkapja a nagyiéktól – persze a két szituáció erősen életkorfüggő.)

Szóval a gyerek szinte bármikor kaphat ajándékba pénzt – lényeg, hogy az ő (életkori és érdeklődési) szintjén kapjon is választ a kérdéseire, és magyarázatokat arra, hogy miért éppen pénzt kapott, és hogyan tudja azt igazán ajándékként felhasználni.

Himer Csilla

pénzpedagógus

http://eznemjatek.com

Olyan karácsonyi ajándékot keresel, amiből gyermeked tanulhat?
Itt megtalálhatod!

Karácsonyi szerzői csomag – Pénzmesék