Állandóan rohansz. Már megint késésben vagy. Ráadásul el is felejtettél valamit. A gyerek meg bömböl. Az egész életed tele van stresszes szituációval. Régi mondás szerint, ha nincs egy gondod sem, már a temetőben vagy… Íme néhány módszer, melyek segítségével kevésbé leszel feszült a hétköznapokban.

A stressz a szervezet nem specifikus reakciója minden olyan ingerre, amely kibillenti eredeti egyensúlyi állapotából, alkalmazkodásra kényszeríti. Ne feledd, nem minden stresszes állapot káros. A jó stressz erősítő hatású.

Így nézz szembe a nehéz helyzetekkel:

– A legfontosabb, hogy meghatározd a krónikus stressz forrásait!
Készíts egy listát azokról a problémákról, amelyek zavarnak, vagy rendszeresen ismétlődnek életedben. Vedd számba az élet különböző területeit. Ne feledkezz meg a kapcsolati, munkahelyi, pénzügyi problémákról, az állandó időzavarról… Rögtön láss a listakészítéshez, ne halogasd!
Mérd fel azt is, kaphatsz-e esetleg valakitől segítséget? Vannak-e olyan helyzetek, amelyeken nem tudsz változtatni, így kénytelen vagy velük élni?

Készíts stresszkezelési tervet!
Fogalmazd meg, min szeretnél változtatni, majd konkretizálj! Ha pl. állandóan késésben vagy, kelj fel fél órával korábban. Ha szeretnél lefogyni, határozd meg, hogy hány kilónak intesz búcsút, és mennyi idő alatt. Amennyiben a munka túl megterhelő számodra, beszélj a főnököddel. Kérheted például, hogy helyezzen új munkakörbe. Egész biztos, hogy ő is előáll majd alternatívával. Ha valamin nem tudsz változtatni, próbáld meg elfogadni a helyzetet. Ez is egyfajta megoldás.

– Figyeld meg, hogyan reagálsz a stresszes helyzetekre!
Minden ember másként viszonyul a nehéz, megoldhatatlannak tűnő problémákhoz. Lehetsz dühös, frusztrált, aggódhatsz, esetleg úgy érezheted, hogy nem bírsz elviselni újabb terhet. Ha ismered önmagadat, tudod, hogy miként viselkedsz az ilyen szituációkban. Ha tudod, mit vált ki belőled a helyzet, kezelni is tudod. És arra is rájössz, hogy van választási lehetőséged. Nem feltétlenül kell mások előtt kiadnod a dühödet.

– Beszélj valakivel arról, hogyan érzed magad!
Ne próbálj meg egyedül szembenézni a helyzettel. Ha megosztod az érzéseidet másokkal, jobban fogod érezni magad. Egész biztos, hogy barátaid, családtagjaid, esetleg egy szakember ötletekkel is segíthet, hogy megküzdj a problémával.

streasszes agy

További technikák a stresszoldásra:

Meditáció: Ezzel kezdd és fejezd be a napot! Ez lecsendesíti az elmét, csökkenti a stresszhormonokat. Ha nem megy egyedül, hallgass meditációs CD-t.

Sportolj rendszeresen: Ez boldogsághormont szabadít fel. A futás például remek alkalom arra is, hogy rendezd gondolataidat!

– Tudtad, hogy ételeid jelentős hatással vannak az érzelmeidre? Akik rendszeresen fogyasztanak a hangulatot pozitívan befolyásoló ételt, akár a depressziót is legyőzhetik, és könnyebben átvészelik a lelki megrázkódtatásokat. Fogyassz B-vitaminokat, Omega-3-at tartalmazó ételeket. Jó választás a hal, a dió, a dinnye, a humusz és természetesen a csokoládé. Fontos továbbá, hogy rendszeresen egyél, és akkor csak az étkezéssel foglalkozzál. Ne olvass közben e-mailt!

Relaxálj, kényeztesd magad! Ahhoz, hogy másokon segíteni tudjál, magaddal is rendszeresen foglalkozni kell. Elengedhetetlen például a nyugodt, és legalább 7 órás éjszakai alvás. Kényeztesd magad illóolajos fürdővel, olykor masszázzsal! Egy jó könyv és a kedvenc filmed is ki tud kapcsolni. Hallgass nyugtató zenét, vagy csak játssz a gyerekkel! Arról is készíthetsz listát, hogy mikor mivel kényezted magad. Mire az összes pontot kipipálod, garantáltan jobb hangulatba kerülsz és feltöltődsz.