Minél tájékozottabb vagy, annál több a választási lehetőséged a vajúdás során. Továbbá csökkentheted a stresszt, a fájdalmat, és magabiztosabb lehetsz.

Biztos, hogy már százszor elképzelted, hogyan fog beindulni a szülés, mit fogsz tenni, amikor az első jeleket tapasztalod. Feltételezem, gondolatban már lejátszottad, hogy zajlik majd a nagy esemény. Érdemes testileg, lelkileg is a legalaposabban felkészülni, bekukkantani a kórházba, hogy minél kevesebb ismeretlen várjon rád a nagy napon – tanácsolja Horváth Eszter szülésznő. További tanácsait is érdemes megfogadni.

Tájékozódj
Mivel csupa ismeretlen dolog – hely, ember, szituáció – vár rád, rengeteg mindentől tarthatsz, félhetsz. Ez természetes. Minél tájékozottabb leszel, annál kevésbé fogsz szorongani. Ne feledd, a félelem miatt egyre több stresszhormon szabadul fel, így egyre nagyobb a fájdalom.

Tervezz meg mindent, amit lehet
Beszéld át pároddal, hogy szeretne-e bemenni veled a szülőszobába. Mondd el neki bátran, milyen segítséget kérsz tőle. Lehet ez akár lelki támogatás, de masszírozhat is akár a vajúdás alatt. Ha az apa nem akar jelen lenni, lehet fogadott szülésznőd, esetleg dúla is kísérheti a szülést. Készülhetsz lazító zenével, és feltétlenül vigyél be magaddal vizet, szőlőcukrot.

Nézd meg a szülőszobát
Látogasd meg tehességed alatt a kórházat, a legtöbb intézményben van lehetőség a szülőszoba előzetes megtekintésére. Esetleg kérd meg nőgyógyászodat, szülésznődet, hogy vezessen körbe. Így látni fogod előre, hova érkezel, nem lesz teljesen ismeretlen számodra a hely. Továbbá tudni fogod azt is, hova kerül majd a baba, és érdeklődhetsz arról, hogy végig veled maradhat-e. A kórházak vagy a védőnők is szerveznek szülésfelkészítő tanfolyamokat, érdemes ezekre is ellátogatnod.

Készülj fel fizikálisan
Nézz utána, hogy a közeli fitneszteremben milyen kismamáknak való tornákat ajánlanak. Az orvosok is szeretik, ha nem hagyod el magad, hanem addig mozogsz, ameddig csak tudsz.
Végezz medencefeneket, gátat erősítő gyakorlatokat. Ezeknek nemcsak a szüléskor, hanem azt követően, a regenerálódásnál is hasznát veszed. Lehetőleg kérd szakember tanácsát, és ne a netről less el feladatokat. Vannak, akik a jógára esküsznek, hisz erősíti a testet, növeli a rugalmasságot, jó erőnlétet ad, és ami a szülés során ugyancsak nagyon hasznos: segít az ellazulásban.

Ismerd meg a fájdalomcsillapítás eszközeit
Kérd ebben az orvosod vagy a szülésznőd segítségét, és ne csak a spinális és az epidurális fájdalomcsillapításra gondolj. A hagyományos módszerek mellett érdemes elsajátítani a helyes légzéstechnikát, sokat segíthet még a masszázs, a meditáció vagy akár a homeopáta is.

Állítsd össze előre a kórházi táskádat
Jó, ha már a kijelölt időpont előtt két héttel mindent összepakolsz. Amikor eljön az idő, csak fogd meg a csomagot, és induljatok! Mindenképp készítsd össze a legfontosabb iratokat, a terhességi papírokat. Gondolj a szülőszobai csomagra, a szülés utáni napokra, a babának is csomagold ruhát, pelenkát. Ne feledd otthon a tisztasági csomagot. Ha az apuka részt vesz a szülésen, neki is vigyetek pólót, papucsot. Amennyiben szeretnétek megörökíteni az eseményeket, a kameráról se feledkezzetek meg.

Ne feledd, nincs hülye vagy buta kérdés, tedd fel nyugodtan a szakembereknek.

Ezt se hagyd ki! Mutatjuk, mi kerüljön feltétlenül a kórházi szülőcsomagba!

Kórházi szülőcsomag, avagy ezeket feltétlenül vidd magaddal, ha szülni indulsz