Ha babát vársz, számos elintéznivaló vár rád: babakelengye, a megfelelő orvos és szülésznő kiválasztása, ráadásul szülésfelkészítők sokaságából válogathatsz. A gyakorlati és lelki felkészültség mellett azonban nagyon fontos, hogy tested is edzett legyen, különös tekintettel az intim izomzatra. Kriston Andrea, a híres Kriston-módszer kidolgozója elárulta, miért olyan fontos legkésőbb várandósság alatt elkezdeni az intim tornát, valamint félelmek nélkül, elengedetten érkezni a szülőszobára.

Fotó: Ambrus Marcsi

Tévhitek és valóság: nem a torna, a tudatlanság veszélyes

Hogy látod, mennyire készülnek fel manapság a kismamák a szülésre?

– A kismamák általában nagyon komolyan veszik a felkészülést. A gond inkább az, hogy még mindig sok tévhittel találkoznak, amik befolyásolhatják a szülésélményüket. Sok szakember például még mindig tagadja, mennyire fontos szülésnél az intim izmok edzettsége, sőt egyenesen veszélyesnek tartja, ha a kismamák tornáznak. Ők azt vallják, hogy az altesti szövetek maguktól kitágulnak és visszahúzódnak, nincs szükség ezeket tornáztatni.

– Valóban általánosabb az a nézet, hogy szülés után érdemes elkezdeni az intim tornát, a hüvely regenerálódásához. Ezek szerint akkor már túl késő nekiállni?

– Természetesen sosem késő, de már a terhesség alatt számos intim tünet megelőzhető a segítségével, így például az aranyér, az inkontinencia kialakulása, az alhasi szervek süllyedése. Az altesti izmok rugalmasabbá tételével a szülés is és a regenerálódás is könnyebbé tehető. A helyesen alkalmazott torna élénkíti a női szervek funkcióját, és kiemelten gondozza a hüvely és a végbél közötti területet, ahol a legnagyobb a terhelés a várandósság és a szülés során. A megtanult mozgást kismamákra adaptált formában végezzük. A tréning azonban jóval több, mint torna. Fontos, hogy felszámoljuk azt a tévhitet, hogy az általános sport elegendő az intim izmok felkészítésére, és hogy azért szülnek nehezen a sportolók, mert annyira megerősítették az izmaikat lent. Pont ez a fajta felkészülés hiányzik számukra. Komolyan tiszteletben kell tartani azt az érzelmi folyamatot, ami a megfoganást megelőző múltból származik, és amelyek ezáltal hozzákötődtek a szülési szervekhez, illetve ami abból fakad, hogy a legtöbb kismama számára félelmetes a szülés.

– Hogyan lehet ezeket a félelmeket oldani?

– Mindenki hoz magával a terhességgel, szüléssel kapcsolatos rémtörténeteket szülőktől, barátnőktől, médiából. Ezeket a képeket fejben fontos átírni, hogy pozitív legyen a bennünk futó program. Ez nagyon gyors változást eredményez. Ha visszagondolsz kislánykori önmagadra, teljesen másképp gondoltál a szülésedre, mint mondjuk pár évre rá kamaszként, amikor már jócskán befolyásolt a környezeted. A Gólyatréningemen a torna mellett nagy hangsúlyt fektetek a lelki folyamatokra is. Történteken keresztül mindenki felismerheti a saját feladatait, félelmeit, melyekkel még dolga van. A kismamák az apák felé is közvetítik a az új szempontokat, érzéseket, hogy még a szülőszoba előtt sor kerülhessen az őszinte kommunikációra.

Félelmek helyett elengedettség és eksztázis

– Mi a helyzet a szülési fájdalommal? Gondolom, a legtöbb kismama ettől fél leginkább.

Nem szeretem a „fájás” szót, helyette a szülési érzést használjuk, ez sokkal pozitívabb. Megtanuljuk egy megváltozott tudatállapot, a transz elérését, amely amúgy erős fájdalomcsillapító hatással bír. Ez lehetetlen, ha stresszben vagy, hisz olyankor minden az éberség felé terel, amikor megfeszülnek a záróizmok, a méh és a medence izmai. Ezért fontos elengedett állapotba kerülni, így lehetséges eksztázisban szülni.

– Erre minden nő képes?

– Legalább annyira, amennyire a szexben is képes elengedni és odaadni magát. Az élményt ezért főleg a szexhez hasonlítanám, ezért az jó alap, ha a szexualitásában rendben van egy nő. A hüvelyhez kötődő sikerélménnyel főleg a Gésa tréningen foglalkozunk.

Tehát a stressz a fő ellensége a pozitívan megélt babavárásnak, szülésnek?

– Ezt így nem sarkítanám le. A stressz lehet hasznos jelzőrendszerünk is a terhesség alatt. Például, ha túl stresszesek vagyunk babavárás alatt, könnyebben kialakulhat terhességi cukorbaj, ilyenkor a diéta mellett fontos megszüntetni a szorongásunk okát. Ha haskeményedésünk van, az izomlazító, görcsoldó helyett inkább igyekezzünk nyugodt lelkiállapotba kerülni, és erősítsük kapcsolatunkat a kisbabánkkal, zárjuk ki a külső hatásokat. Az aranyér, a felfázás, a hüvelygyulladás oka egyaránt lehet a biztonság utáni vágyunk, melyet nem tudunk elérni. Érdemes újragondolni a határainkat. A stressz a szülésnél is a hasznunkra kíván lenni, ezért például egy menekülő állat ellése teljesen leáll vészhelyzetben az utód védelme miatt. Tehát a „könnyed” szülés érdekében a belső béke megtartása lényeges. Ekkor nem gátol a stressz, és elég  oxitocin termelődik. Az oxitocin és a stresszhormon nem termelődik egyszerre, ezért fontos ez utóbbit csökkenteni.

A megfelelő támogatás mellett az önbizalom a legfontosabb

– Ezek szerint a megélt traumák segítenek minket. Milyennek gondolod tehát a „jó szülést”?

– Elvetném az „ügyesen, gyorsan és könnyen szült” fogalmakat és a „trauma” helyett is inkább a “feladat” szót használnám. Attól pedig óva intenék mindenkit, hogy a másik kismamához hasonlítsa magát, ez nem egy gyorsasági verseny, a megfelelési kényszer pedig újabb stresszt generál. A szex kapcsán sem annak örülünk, hogy jó gyors volt. A jó szülés az, ami a kisbaba és a kismama által megélt pillanatnyi szükségleteihez igazodik, és abból a helyzetből a legjobbat hozza ki külső zavaró tényezők nélkül. Fontos a támogató, női lélekhez értő emberi környezet, és hogy bízzunk magunkban: velünk is megtörténik a csoda. Éljük át minden percét anélkül, hogy sürgetnénk magunkat. Természetes, ha izgulunk az újtól, főleg az első szülésnél, de igyekezzünk úgy gondolni rá, mint egy egyszeri, megismételhetetlen kalandra. Ez ugyanígy igaz a későbbiekre, a szoptatásra, babagondozásra is.

– Sokakat érdekel a gátvédelem kérdése. A Kriston-torna gyakorlásával valóban elkerülhető a gátmetszés?

– Egy kismama, akinek izmos és edzett a teljes gátizomzata, aki napi rendszerességgel gyakorolja a hüvely teljes lazítását, annak minden esélye megvan a vágás, sérülés nélküli szülésre, ha a lelkiállapota elengedett, és a környezet ebben támogatja. Ha ebbe a folyamatba feszültség költözik, akkor feszülnek az izmok, ami pont ellentétes folyamat a nyúlással. Ekkor még mindig segíthet a szakember a testi, lelki kilazításban. Ha ez elmarad, akkor sajnos szükségessé válhat a gátmetszés, amiről orvos dönt.

A „gólyák” azonban azt is megtanulják, miként regenerálják magukat ismét feszessé, hogy építsék vissza a szexualitást akár volt gátmetszés, akár nem.  Fontos, hogy olyan orvost válasszunk, akinél tapasztaltuk, hogy pozitívan hat ránk, ezért teljesen rá merjük bízni magunkat. Bizonyos helyzetekben ugyanis fontos lehet a gátmetszés, például, ha a baba fejmérete ezt indokolttá teszi. Ami lényeges, hogy soha ne támasszunk magunkkal szemben elvárásokat a szülésünk előtt, csak adjuk át magunkat a bennünk automatikusan zajló folyamatnak. A testünk tudja, mi a dolga, akárcsak a szexnél. Így lehet igazán felszabadult és eksztatikus a szülésünk.

Kriston Andrea már évtizedek óta oktatja nők és trénerek sokaságát a KIT módszerre, lelkesedése és spontaneitása mindenkire ráragad. Nemcsak szakmaiságával, egyéniségével is segít, támogat. Töretlenül hisz abban, hogy felszabadultan, eksztázisban is lehet szülni. KIT tréningjén megismerkedhetünk az altesti egészségvédő torna alapjaival, majd az erre épülő Gésa-tréning hozzásegít bennünket egy magasabb szintű szexuális öntudat eléréshez, mely elősegítheti a megfoganást és a boldog babavárást. Végül Gólyatréningje egyfajta kiteljesedése az eddigieknek, kismamáinak azt tanítja, hogy az örömteli szexualitás élményét vigyék át szülésükbe is.

Azt vallja, hogy a rendszeres torna, az elengedettség állapota, valamint az önmagunkba vetett bizalom alapkövei egy elégedett és boldog szülésélménynek.

Jász Veronika

Még több cikk a témával kapcsolatban: a legjobb Kriston Andrea interjúk

Vannak olyan témák, amikről csak a legközelebbi barátaiddal, hozzátartozóiddal cserélsz eszmét. Vagy még velük sem. Kriston Andrea egészségtrénerrel igazán fontos és tanulságos beszélgetéseket folytattunk. Összeválogattuk a legjobbakat, érdemes elolvasni.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés