A kisgyerekek elkapnak mindenfélét, mert gyengébb az immunrendszerük. Ugye, ismerős ez a mondat? Ha hiszed, ha nem, ez nem törvényszerű. Immunrendszerünk állapota, akárcsak az apróságoké, rengeteg tényezőtől függ. Az alábbi tíz tanács napi betartásával nemcsak gyermeked, de saját immunrendszeredet is karban tarthatod. Próbáld ki az alábbi egy hetes programot családoddal, és meglátod, a téli hónapokban elkerül benneteket mindenféle vész!

Ha egy gyermek egészségét szeretnénk megtartani, akkor nem elég csupán a kicsire összpontosítani, hanem a körülötte élőkre is tekintettel kell lennünk! Az egészséges táplálkozás mellett a lelki oldalra is hangsúlyt szükséges fektetni, hiszen egy gyerek olyan, mint a szivacs: jót és rosszat egyaránt magába szív. Legyen az az egészségtelen levegő vagy rossz családi légkör. Íme az erős immunrendszer egyszeregye:

zöldségek

1. Friss zöldség-gyümölcs minden nap
Nem elég a főzelékben vagy levesben párolt zöldséget fogyasztani, hogy egészségben tartsuk gyermekünket! Napi szinten legalább háromszor, de inkább többször adjunk neki friss zöldséget, gyümölcsöt – legalább a főétkezések alkalmával. Legyen a reggeli része mindig egy gyümölcs: alma vagy narancs, amit szeletelve a tányér szélére teszünk. Hétvégén, ha több időnk van, helyettesítsük a péksüteményt tejes zabkásával! A friss zöldségből remek nasi készíthető, ha gerezdekre vágott répát, uborkát készítünk tízóraira vagy uzsonnára. Mogyoróvajba (nem nutella) tunkolva remek mártogatóst készíthetünk belőle.

2. Csökkentsd a cukrot!
Egy kisgyerek életéből elég nehéz lenne végleg eltüntetni a cukrot, de nem lehetetlen vállalkozás legalább felére csökkenteni a napi édességmennyiséget! A cukor köztudottan jelentős mértékben gyengíti az immunrendszert, sőt, rákkeltő hatása is lehet, hiszen segíti a rákos sejtek gyors elszaporodását. Az életmódváltás sarkalatos pontja, hogy búcsút intünk a mértéktelen cukorfogyasztásnak. És ebben természetesen, mi, felnőttek mutassunk példát! Mit érünk vele, ha apróságunk félig üres nutellás üveget talál a spájzban, miközben neki tilos ez az édesség? A lemondás legyen közös, ha nem is teljes. Egy-egy szülinapi torta, sütemény ugyanis megengedett mindenkinek, de ettől még nem kell, hogy napi szinten életünk része legyen a cukor. Következetes magyarázattal és neveléssel gyermekünknek sem lesz rá szüksége.

3. Csökkentsd a stresszt, törekedj a családi harmóniára!
Köztudott, hogy főleg akkor vágyunk édességre, ha rosszabb lelkiállapotban vagyunk. A cukor ugyanis remekül felpörget, ha nyomottak vagyunk. Kisgyerekeknél azonban gyakran ellentétes hatást ér el: hiperaktivitást okoz, nyugtalanok, hisztisek lesznek tőle. A cukorfüggőség megelőzése érdekében érdemes plusz hozzávalók nélkül „megédesíteni” saját és gyermekeink életét! Tegyünk valamit minden nap az örömteli és vidám légkörért, még akkor is, ha ez a házimunka vagy a tökéletes vacsora rovására megy! Csináljunk olyan programokat, amit a család minden tagja élvezettel tesz! Ugráljunk együtt a trambulinon vagy táncoljunk közösen a kedvenc zenékre! A gyerek megérzi a szülők közti harmóniát, és hatására ő is nyugodtabb lesz. Ellenkező esetben szorongani kezd, ami lecsökkenti energiaszintjét és könnyebben betegszik le.

alvás

4. Aludjunk eleget!
Rohanó mindennapjainkban hajlamosak vagyunk alvásmennyiségünket a tennivalóink javára csökkenteni. A gyerekek élete csupa rohanás: iskola utáni programok sokasága várja őket, sok gyerek szinte csak aludni jár haza. Fontos, hogy jusson idő a tanulás és a külön programok mellett a csendre és a lenyugvásra. A lefekvés előtti egy órában már ne legyen randalírozás, tegyünk be nekik nyugodt zenét vagy hangjátékot, miközben magukba fordulhatnak, meditálhatnak. Ügyeljünk az elegendő alvásmennyiségre is, hisz regenerálódva és kipihenten erősebb és ellenállóbb lesz az immunrendszerük!

5. Töltsünk időt a természetben!
Napi szintű mozgás vagy séta a friss levegőn, és a betegségek garantáltan elkerülik családodat! Iktass be minden nap – időjárástól függetlenül – egy őrjöngésre szánt fél órát a parkban vagy az udvaron, amikor a gyerkőcök szabadon futkoshatnak, Te pedig a gondolataidba mélyedve sétálhatsz a szabadban. Meleg öltözet, sapka-sál alapfeltétel!

6. Méregtelenítsd a környezetet!
Immunrendszerünknek nem feltétlenül tesznek jót a az antibakteriális tisztítószerek, melyek méreganyagaikkal többet ártanak, mint használnak a körülöttük kúszó-mászó csemetéknek. Válts át biotisztítószerekre, és kerüld a cigarettázást is gyermeked mellett!

teázás

7. Antibiotikumok helyett: vitaminokkal, gyógyteákkal és probiotikumokkal az egészségért
A napi szintű friss zöldség és gyümölcsfogyasztás mellett fektessünk hangsúlyt különböző vitaminok (azaz vitamintartalmú gyümölcsök és zöldségek) bevitelére a hideg hónapokban. Fontos a C-vitamin és a cinkpótlás. A citrusfélék, az eper, brokkoli, édeskrumpli például nagyszerű vitaminforrás! A joghurtok, kefirek napi szintű fogyasztása segíti a bélflóra egészséges működését. Különböző gyógyteák is segítenek megelőzni a betegségeket: a bodza-, csalán- és echinaceatea például remek immunerősítő.

8. A varázslatos anyatej
Nincs erősebb és hatékonyabb immunerősítő egy kisgyerek számára, mint az anyatej! Óv a fertőzésektől, allergiáktól, hasmenéstől, tüdőgyulladástól, agyhártyagyulladástól és fogyasztása esetén sokkal kisebb a bölcsőhalál kockázata is. Jelentős szerepet játszik a kisbaba agyműködésének fejlődésében, és csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Fogyasztása esetén a gyerek a későbbieknek sokkal kisebb eséllyel szenved majd különböző rákos megbetegedésektől vagy az ún. Crohn-colitis-szindrómától. Optimális esetben az anyáknak egy évig kellene szoptatniuk a csemetéiket, de már két-három hónap is elég erőssé teszi a kisbabákat a méhen kívüli életre.

9. A kézmosás is csodákra képes
A mindennapi rohanásban se felejtsük el gyermekeinket figyelmeztetni a folyamatos kézmosásra! Pedig játszás és kutyasimogatás után, valamint evés előtt rengeteg bacilustól szabadulhatunk meg szappan és meleg víz segítségével. Ügyeljünk rá a hét minden napján, hogy gyerkőcünk kézmosás nélkül ne üljön az asztalhoz! Lehetőség szerint mossunk kezet vele együtt! Magyarázzuk el neki következetesen, milyen baktériumokat és kórokozókat juttathat a szervezetébe, ha piszkos kézzel eszik.

10. Együtt mozog a család
A testmozgás legalább annyira fontos az egészség megőrzésében, mint a jó táplálkozás vagy a mentális egyensúly. Hétvégén kerekedjünk fel együtt családilag, és fordítsuk a délutánt – pár órát – a közös mozgásra. A beltéri úszás például remek kikapcsolódás, minden izmot megmozgat. Az enyhébb téli napokon még a bicikli is előkerülhet, havas időre pedig ott a sítalp és a szánkó, de egy közös erdei túra is felpezsdíti a vérkeringést. Fontos, hogy a család minden tagja kivegye példa mutató részét a közös sportból, mely nemcsak egészséges, hanem össze is kovácsolja a családot.

Egészségesnek maradni családilag tehát nagy erőfeszítést kíván, de egyáltalán nem lehetetlen! Nem elegendő vitaminbombákkal és immunerősítőkkel tömni a gyereket, az is fontos, hogy biztonságban és szeretetve érezze magát a mindennapokban. Próbáld ki a tízpontos tervet egy hétig, meglátod, sokkal erősebbnek és egészségesebbnek fogjátok érezni magatokat!

Jász Veronika